Aktuelles

Aktuelles

Ohne Nahrung können wir nicht leben. Deswegen ist „Kein Hunger“ das zweite UN-Nachhaltigkeitsziel.

Es ist Halbzeit für die UN-Nachhaltigkeitsziele. 2015 hatte sich die Weltgemeinschaft 17 Ziele für nachhaltige Entwicklung gesteckt, die bis 2030 erreicht werden sollen. Mit diesen Zielen sollen die natürlichen Lebensgrundlagen erhalten und menschenwürdiges Leben für alle ermöglicht werden.

Im Gegensatz zu den Menschenrechten, für dessen Einhaltung insbesondere Staaten verantwortlich sind, richten sich die 17 Ziele für nachhaltige Entwicklung auch an Wirtschaft, Wissenschaft und Zivilgesellschaft. Das bedeutet, dass sowohl die deutsche Regierung, als auch wir alle angesprochen sind, nachhaltige Entwicklung für alle sicherzustellen. Das heißt, wir alle sind gefragt!

Die 17 globalen Ziele für nachhaltige Entwicklung der Agenda 2030, die Sustainable Development Goals (SDGs), richten sich an alle: die Regierungen weltweit, aber auch die Zivilgesellschaft, die Privatwirtschaft und die Wissenschaft. (Grafik: Bundesregierung)

Immer mehr Menschen hungern

Im Juli 2023 schlugen fünf UN-Organisationen in ihrer Studie zum Stand der Ernährungssicherheit und der Ernährung in der Welt Alarm: 783 Millionen Menschen weltweit sind von Hunger bedroht. Das sind 122 Millionen mehr als 2019. Gründe sind die Covid-19-Pandemie und ihre Folgen, Konflikte und Extremwetterereignisse.

Ein weiterer Grund: Wasser ist zunehmend ungerechter verteilt

Fast die Hälfte der Weltbevölkerung lebt in ländlichen Gebieten, die meisten leben von kleinbäuerlicher Landwirtschaft. Sie ernähren die Welt, denn sie produzieren bis zu 70 Prozent der weltweiten Lebensmittel. Ihre Arbeitsgrundlagen sind Wasser und Land. In Folge des Klimawandels, wechseln sich Hitzeperioden mit Dürren häufiger mit Starkregenereignissen und Überschwemmungen ab. Wasser kann oft nicht mehr allmählich versickern und die Grundwasserspiegel auffüllen, sondern schießt nach Starkregen – oft mit dem fruchtbarem Boden – in Bäche, Flüsse oder in die Kanalisation. Wassermangel trifft die Menschen oft unverhältnismäßig stark, da sie meist keine ausreichenden finanziellen Ressourcen haben, um sich Wasser über Pumpen, Brunnen oder Zukäufe zu sichern. Die Folgen sind oft Mangelernährung und Hunger, Armut und soziale Ungerechtigkeit. Zunehmender Wasserstress kann daher zukünftig der Grund für zunehmende wasserbezogene Konflikte, politische Instabilität und Migrationsdruck sein.

Landwirtschaft muss Wasser nachhaltig nutzen

Um das SDG 2 zu erreichen, braucht es ein grundsätzliches Umdenken in der Landwirtschaft. Wir brauchen einen ganzheitlichen Ansatz. Die Agrarökologie etwa bietet Lösungen für die Herausforderungen der Landwirtschaft im Hinblick auf Wasser, ländliche Entwicklung, klimaresistente Landwirtschaft und gerechte Ernährungssysteme. Im Kleinen gibt es diese Antworten bereits: Unsere Partnerorganisationen in Senegal und Simbabwe setzen genau den benötigten ganzheitlichen sozial-ökologischen Ansatz mit der Agrarökologie um. Sie bringen alle Menschen in betroffenen Gegenden an einen Tisch, um den Zugang und die Verteilung von Land- und Wasserressourcen partizipativ und vorausschauend zu verwalten und integriert zu bewirtschaften.

Zum Thema Hunger haben wir deswegen unsere Kolleg*innen im In- und Ausland befragt, was wir hier in Deutschland tun können:

Denn in Deutschland bringen wir die Erfolge, aber auch die Forderungen unserer Partnerorganisationen in umwelt- und entwicklungspolitische Netzwerke ein und setzen uns mit anderen zivilgesellschaftlichen Organisationen gegenüber Politik und Wirtschaft für ein Umdenken ein. Das ist unser Beitrag zur Umsetzung des Nachhaltigkeitsziels 2.

Unterstützen Sie unsere Arbeit, in dem Sie sich informieren und sich bewusst saisonal und regional ernähren, z.B. mit unserem Saisonkalender.

 

 

Gemeinsam mit lokalen Partnern unterstützen wir Menschen, ihre Lebensumstände aus eigener Kraft zu verbessern. Als gemeinnützige Organisation der Entwicklungszusammenarbeit sind wir in mehr als 20 Ländern rund um den Globus aktiv.

 

 

14.09.2023

Gepostet in: Aktuelles, Allgemein

Aktuelles

Für unsere Geschäftsstelle in Berlin suchen wir zum 15.11.2023 eine*n engagierte*n

Content-Manager (m/w/d) als Elternzeitvertretung

für 25 Std./Woche

 

Als Content-Manager (m/w/d) implementieren und optimieren Sie unsere Content-Strategie und pflegen unsere Online-Präsenz mit dem Ziel der Leadgenerierung. Sie planen und veröffentlichen Content auf allen unseren Online-Kanälen und unterstützen dabei die Bereiche Fundraising, Bildungs- und Öffentlichkeitsarbeit. In enger Zusammenarbeit mit Kolleg*innen und Dienstleistern entwickeln Sie den Webauftritt weiter, um die Bindung privater Spender*innen an den Weltfriedensdienst zu stärken. Gemeinsam mit Ihnen möchten wir neue Zielgruppen von unserem Einsatz für eine gerechtere und friedlichere Welt überzeugen und diese als Unterstützer*innen unserer weltweiten Friedensarbeit gewinnen.

Im Zuge unseres aktuellen Website-Relaunches kann es zu temporären Stundenerhöhungen von 25 Std./Woche auf 30 Std./Woche im ersten Halbjahr 2024 kommen.

 

Ihre Aufgaben

  • Durchführung, Abschluss und Nachbearbeitung des Website-Relaunches in Zusammenarbeit mit einer Agentur (Vorbereitung 2023, Go-Live Anfang 2024)
  • Entwickeln, implementieren, kontrollieren und optimieren unserer Content-Strategie
  • Planen, koordinieren, erstellen und veröffentlichen von Text-, Bild- und Multimedia-Inhalten
  • Betreuen und weiterentwickeln unserer Online-Kanäle (Webseite, Newsletter, Social Media)
  • Pflegen der Tools für Sonderaktionen (Lern-App Wasserampel, Kochbuch etc.)
  • Auswerten und priorisieren von KPIs wie Verweildauer, Newsletter-Abos etc.
  • Verwalten von CMS, Newsletter-SaaS und Social Media Accounts
  • Konzipieren und umsetzen von Online-Anzeigen-Kampagnen gemeinsam mit Agenturen
  • Steuern von Agenturen und Freelancer*innen

 

Das bringen Sie mit

  • Abgeschlossenes Studium im Bereich Kommunikations- oder Medienwissenschaft, Germanistik, Journalistik, Marketing etc. und/oder mindestens 3 Jahre Berufserfahrung als Content Manager, Digital Product Owner, Webmaster o.ä.
  • Umfassende Kenntnisse in der Konzeption, Gestaltung, redaktionellen Betreuung und technischen Umsetzung von Websites (WordPress), Newslettern (Brevo), Social Media (Instagram, Facebook)
  • Ausgewiesene Erfahrung im Projektmanagement
  • Fundierte Kenntnisse in der Erhebung und Analyse relevanter KPIs (Google Analytics, Matomo, Facebook Insights), in SEO und Onlinewerbung (SEA, SMA, Display Advertising)
  • Kenntnisse in Bild- und Videobearbeitung (Canva)
  • Stilsichere Ausdrucksfähigkeit in Wort und Bild
  • Strategisches Denken, ausgeprägte Teamfähigkeit, hohe Motivation, Zuverlässigkeit und gutes Selbstmanagement
  • Erfahrungen mit HTML, CSS, im Online-Fundraising
  • gute Englischkenntnisse von Vorteil
  • Interesse an entwicklungs- und friedenspolitischen Zusammenhängen

 

Wir bieten Ihnen

  • Eine verantwortungsvolle und sinnstiftende Aufgabe: Gemeinsam mit motivierten und erfahrenen Kolleg*innen leisten Sie einen Beitrag zu Frieden, Menschenrechten und nachhaltiger Entwicklung
  • Vergütung nach Haustarif analog Entgeltgruppe 11 TVöD Bund
  • Zuschuss zum Jobticket und zu einer betrieblichen Altersvorsorge
  • 30 Tage Urlaub
  • 5 zusätzliche „Kind-krank-Tage“ pro Kind und Jahr
  • Flexible Arbeitszeiten, Wechsel von mobilem Arbeiten und Büro sowie familienfreundliche Arbeitsbedingungen

 

Vielfalt ist uns wichtig. Wir freuen uns über qualifizierte Bewerbungen von allen Personen, unabhängig von Geschlecht, Konfession oder Herkunft. Schwerbehinderte Menschen werden bei entsprechender Eignung bevorzugt berücksichtigt. Diese Stelle ist als Elternzeitvertretung auf 18 Monate befristet.

Senden Sie bitte Ihre Bewerbung (Anschreiben, Lebenslauf und Zeugnisse) in einem PDF-Dokument (max. 5 MB) bis zum 04.10.2023 an bewerbungen@weltfriedensdienst.de. Bitte geben Sie auch an, wie Sie von der Stellenausschreibung erfahren haben. Mit Fragen wenden Sie sich bitte an Nadine Schott unter schott@weltfriedensdienst.de oder Tel. 030-253 990-16. Die Auswahlgespräche finden am 11. und 12.10.2023 statt.

Wir freuen uns auf Ihre Bewerbung und hoffen, Sie bald in unserem Team begrüßen zu dürfen!

 

Hier finden Sie die Stellenausschreibung als PDF.

 

Wer wir sind

Der Weltfriedensdienst arbeitet seit 1959 weltweit mit Partnern der lokalen Zivilgesellschaft für Frieden, Menschenrechte und nachhaltige Entwicklung. Solidarische Fachleute mit internationaler Erfahrung stärken unsere Kooperationen. Im Fokus steht dabei ein gewaltfreier und gerechter Umgang mit Ressourcen. Als einer der sieben anerkannten Entwicklungsdienste und Träger des Zivilen Friedensdienstes unterstützen wir eine basisnahe, kritische Entwicklungszusammenarbeit.

Hier finden Sie unser Profil.

Weitere Informationen über den Weltfriedensdienst finden Sie hier:

Jahresbericht | Instagram | Facebook | Newsletter

 

Weltfriedensdienst e.V. | Am Borsigturm 9 | 13507 Berlin | wfd.de

 

05.09.2023

Gepostet in: Aktuelles, Stellenangebote

Aktuelles

 

Im Rahmen des Zivilen Friedensdienstes (ZFD) suchen wir zum nächstmöglichen Termin eine

IT/ Medienfachkraft zur Beratung unserer Partnerorganisation Adalah (w/m/d)

Standort: Haifa/Israel

For English version, click here (PDF)

Adalah – The Legal Center for Arab Minority Rights in Israel ist ein 1996 gegründetes unabhängiges Rechtszentrum und eine Menschenrechtsorganisation, die sich unter anderem für die Rechte der palästinensischen Bürger*innen Israels einsetzt. Im Rahmen des gemeinsam mit Adalah durchgeführten Projektes „Trainings for Peace & Human Rights“ sucht der Weltfriedensdienst eine ZFD-Fachkraft zur Beratung der Partnerorganisation in strategischer Kommunikation bezüglich digitaler Medien und IT. Die Medienfachkraft arbeitet auf Ebene der Projektdurchführung als integraler Part des Projektteams von Adalah und bietet Beratung und Trainingsmaßnahmen sowie Unterstützung für das Projektpersonal in Medienfragen an.

Ihre Aufgaben

  • Weiterentwicklung der Website – Beratung und Umsetzung von Verbesserungsstrategien im Bereich Usability, Generieren von neuem Content in Kooperation mit dem Projektteam
  • Beratung zu Social Media-Aktivitäten auf relevanten Kanälen wie Facebook, Twitter, Instagram, Telegram und YouTube und zielgerichtete Anpassung von Inhalten
  • Entwicklung und Umsetzung einer Social Media-Strategie in Zusammenarbeit mit dem Projektteam
  • Unterstützung bei der Erstellung von visuellen Inhalten, z.B. Fotos, Videos, Infografiken, Memes o.Ä.
  • Durchführung von Analysen zum aktuellen Website- und Social Media-Auftritt mithilfe von Tools wie Google Analytics und Hoot Suite
  • Beratung bei der Verbesserung der Suchmaschinenoptimierung (SEO) und der Überarbeitung von Navigationsstrukturen und Vorlagen
  • Empfehlungen zu Leistungsmessungen für Website, Newsletter und Social Media-Kanäle
  • Beratung in IT-Support-Maßnahmen und Schulungen für das Projektteam
  • Einrichten von Online-Live-Events auf verschiedenen Plattformen wie Zoom, Facebook live o.Ä.
  • Beratung in Fragen der digitalen Sicherheit und bei Datenschutzmaßnahmen

Das bringen Sie mit

  • Relevanter Studienabschluss im Bereich Medien/Informatik/Computer Science oder ähnlichem Bereich
  • Mindestens 3 Jahre Erfahrung im Bereich IT/digitales Kommunikationsmanagement, Kenntnisse im Umgang mit Website-Tools und Online-Plattformen für Live-Event-Streaming und Hosting (z. B. Teams und Zoom) sowie im Bereich SEO
  • Erfahrung in der Umsetzung digitaler Sicherheitsmaßnahmen
  • Kenntnisse in Fotografie, Videografie und Videobearbeitung von Vorteil
  • Ausgezeichnete Englischkenntnisse (in Wort und Schrift), Hebräisch und/oder Arabischkenntnisse von Vorteil
  • Kenntnisse des regionalen Kontextes und Arbeitserfahrung in der Region von Vorteil
  • Ausgezeichnete Kommunikations- und Schulungsfähigkeiten
  • Kenntnisse in der zivilen Konfliktprävention und -lösung sowie in der Menschenrechtsarbeit
  • Ausgeprägte Teamfähigkeit
  • Fähigkeit zum eigenständigen Arbeiten sowie ein hohes Maß an Flexibilität und Belastbarkeit

Wir bieten Ihnen

  • Einen Entwicklungshelfer*innen-Vertrag für zwei Jahre mit umfassenden Sozialleistungen und Perspektive auf Verlängerung
  • Ein inhaltlich anspruchsvolles und interessantes Arbeitsfeld und einen gestaltbaren, abwechslungsreichen Arbeitsplatz in einer lokalen Organisation
  • Eine Vorbereitungsphase in Deutschland (bis zu drei Monate) mit ergänzenden Qualifizierungsmöglichkeiten
  • Die Möglichkeit zum Coaching / Supervision und Fortbildung während der Auslandstätigkeit
  • Unterstützung bei der beruflichen Reintegration nach der Auslandstätigkeit im Rahme der Arbeitsgemeinschaft der Entwicklungsdienste e.V. (AGdD)

Vielfalt ist uns wichtig. Daher freuen wir uns über qualifizierte Bewerbungen von allen Personen, unabhängig von Geschlecht, Konfession oder Herkunft. Aufgrund der Bestimmungen des deutschen Entwicklungshelfergesetzes (EhfG) können wir nur Bewerbungen von Bürger*innen der EU berücksichtigen.

Bitte senden Sie Ihre elektronische Bewerbung (Motivationsschreiben, Lebenslauf, relevante Zeugnisse und Referenzen) in einem PDF-Dokument (max. 5 MB) unter Angabe Ihrer Verfügbarkeit mit dem Betreff: „Bewerbung Adalah“ an auslandsbereich@weltfriedensdienst.de, und in Kopie/cc an die zuständige Programmkoordinatorin für Palästina/Israel, Uli Schieszl: schieszl@weltfriedensdienst.de. Bitte geben Sie auch an, wie Sie von der Stellenausschreibung erfahren haben.

Die Stellenausschreibung als PDF finden Sie hier.

Weltfriedensdienst e.V.

Der Weltfriedensdienst arbeitet seit 1959 weltweit mit Partnern der lokalen Zivilgesellschaft für Frieden, Menschenrechte und nachhaltige Entwicklung. Solidarische Fachleute mit internationaler Erfahrung stärken unsere Kooperationen. Im Fokus steht dabei ein gewaltfreier und gerechter Umgang mit Ressourcen. Als einer der sieben anerkannten Entwicklungsdienste und Träger des Zivilen Friedensdienstes unterstützen wir eine basisnahe, kritische Entwicklungszusammenarbeit.

Unser Profil finden Sie hier. Weitere Informationen über den Weltfriedensdienst finden Sie hier:

Instagram | Facebook | Newsletter

 

 

03.08.2023

Gepostet in: Aktuelles, Stellenangebote

Aktuelles

Terms of Reference

Feasibility study for Agro-ecological Programme in Zimbabwe

For PDF version click here.

The World Peace Service (Weltfriedensdienst e.V.; WFD) is searching for a consultant / consultant company to conduct a feasibility study for its agro-ecological programme in Zimbabwe.

 

I.               Introduction and context

The WFD is a politically independent non-profit organisation without religious affiliation. We have been working in crisis and conflict regions since 1959. As a recognised partner in international development cooperation and implementing organisation of the Civil Peace Service, we support civil society organisations, especially on the grassroots level, and strengthen local ownership in development cooperation.

Together with our local partner organisations, we empower people in Africa, Latin America and Asia to improve their living conditions through their own efforts. We support them in managing conflicts peacefully, in managing resources in a democratic and sustainable manner, in promoting food security and in protecting human rights. Hand-in-hand with local civil society organisations, advisors strive for peace, justice and sustainable development.

 

In Chimanimani, WFD is working since 2002 with community based organisations on agro-ecological approaches, especially in terms of water use management and farming techniques as well as land and livestock management. After a period of funding separate projects with local partner organisations such as PORET, TSURO and PELUM Zimbabwe, WFD aims at combining the efforts of our partners to have larger and wider impact on the population and the environment in Chimanimani as well as political decision makers on district, province and national levels. A consolidated programme has therefore been proposed to the German Ministry for Technical Cooperation and Development (BMZ), incorporating the above mentioned organisations as partners. Technical advisors will be seconded to the project region to support and develop both, technical and coordination capacities.

 

II.            Objectives and research questions

The objective of the present feasibility study is to provide WFD and its local programme partners with a solid basis for enhancing the programme concept by clarifying requirements, opportunities and risks, and offering guidance on optimising the concept, where necessary.

 

In particular, this involves an assessment of the feasibility of the programme and a systematic review of the extent to which the programme approach can plausibly achieve the planned impacts and improvements under the existing prevailing circumstances. The joint learning from the insights gained seeks to increase the effectiveness and sustainability of the programme.

 

Based on the programme context in the annex, the consultant will assess the following research questions:

 

1) Initial situation and problem analysis, on macro- meso- and micro-levels

  • What current problems of the beneficiaries have been identified relevant to the proposed programme? Which of the causes of these problems will be prioritised and addressed in the project? Have any major needs of the target group not been taken into account?
  • What existing local potential, structures (community-based groups, institutions, networks, umbrella organizations etc.) and social mechanisms can be built upon? What respective gaps have been identified?
  • Are there any positive approaches or results from previous development measures? If yes, how can they be taken into consideration and be extended?
  • What other circumstances, for example conflict dynamics, must be taken into account in the context of the proposed programme?

 

2) Local programme partner in the partner country

  • Which organisation(s) have been selected as local project partner(s) and which others are relevant in the context? How can the selected partners engage and coordinate with those? How can local project partners’ ownership be improved?
  • How do existing partners currently work together (with special reference to coordination, synergy building and overlaps) and how can synergies and collaboration be strengthened in the proposed programme? Is there any potential for or existing competition or conflict between the partners? If yes, how can these be mitigated?
  • Are the partners’ resources and strengths as well as their respective challenges and capacity gaps, both at organisational and individual levels, well understood?
  • Based on identified organisational and individual strengths and challenges: Which of the identified partners is most suitable for the implementation of the various components of the project?
  • What relevant professional, methodological and political competencies, both at organisational and individual levels, must be further developed?
  • What system of coordination should be established to enhance synergies (including the role of an advisor)?
  • What expertise should an international advisor bring to complement and strengthen existing capacities of local programme partners?
  • PORET and TSURO being membership organisations, what are potential conflicts and expectations (both on institutional level and beneficiaries)? How could those be met and minimized?

 

3) Beneficiaries and other stakeholders (on a micro-, meso- and macro-level)

  • How were the direct beneficiaries selected, and by whom? What criteria were applied for selecting these beneficiaries? Are these sufficient? If not, what needs to be done to address this?
  • What is the composition of each group/category of beneficiaries? How homogeneous or heterogeneous is the category with regard to factors such as gender, ethnic origin, age, sexual orientation, language, and capacity, and to what extent must the programme take this into account?
  • What potential does each beneficiary category have for self-initiative? How well are the beneficiaries equipped for self-initiative? How can local problem-solving capabilities be further developed and improved?

 

4) OECD-Criteria[1]

Relevance – To what extent is the planned programme doing the right thing?

  • Will the proposed programme approach address key development challenges in the country and region? If so, which ones and in which way? How do those fit in the overall strategies by the BMZ?
  • Are the focus, priorities and objectives (approach) of the planned programme clearly defined and aligned with the beneficiaries?
  • To what extent do the intervention objectives and design adequately take into account the specific needs of the beneficiaries and any structural obstacles in the programme region, partner/institution, or policy programmes?
  • Are the norms and standards of the approach compatible with those of the beneficiaries?
  • Is the programme designed to consider and apply conflict-sensitive approaches (Do No Harm principle)?

 

Coherence – how suitable is the intervention?

  • How consistent are the planned interventions with human rights principles (inclusion, participation), and any relevant standards/guidelines?
  • To what extent do synergies and connections exist between the planned programme and other interventions by the same stakeholder (organisations) and other stakeholders?
  • What are the most relevant policies on national and district level (max 3) for the intervention and how can the programme positively influence those?
  • What similarities or overlaps exist between the beneficiaries and projects implemented by other stakeholders in the same region? To what extent does the intervention add value and avoid duplication?

 

Effectiveness – which programme approach is best for achieving the objectives?

  • Are the cause-effect relationships (including assumptions) plausible? What negative effects might arise?
  • Is the chosen methodological approach suitable and sufficient for achieving the programme objective? Are alternatives required? If yes, which ones?
  • At what level (multi-level approach) should we anticipate implementing additional measures to increase effectiveness? What is recommended?
  • How will changes be measured? What indicators (fields) are most suitable?

 

Efficiency – is the proposed programme’s planned use of funds a cost-effective method to achieve its objectives?

  • Which investments and staff structure will be necessary to achieve the set objectives in a cost-efficient manner?
  • Which activities are considered the most efficient in terms of value-for-money?

 

Impact (significance) – what contribution does the planned programme make to achieving higher-level development impact?

  • What particular contribution does the programme objective (outcome) make to the overall objective (impact)?
  • To what extent does the planned programme build structures, set examples and have a broad impact? To which extend will the programme have an impact on social and cultural norms?

 

Sustainability – to what extent will the positive impact remain once the programme has ended (without additional external funding)?

  • How can the sustainability of the results and impact be ensured and strengthened (structurally, economically, socially and ecologically) with a special focus on ecological sustainability at landscape level?
  • What long-term capacities will be established at beneficiary level to enable them to continue the implemented measures independently?
  • What positive changes (role behaviour, mechanisms, networks, etc.) will be of long-term benefit to civil society players and the communities?
  • How can built/strengthened capacities within the local partners (through trainings or the presence of international advisors) be sustained beyond the project period?
  • What personal risks for those implementing the project, or institutional or contextual risks, may influence the sustainability of the project? How can these be minimised?

 

5) Concrete Recommendations

On the basis of the main findings the consultant will develop concrete suggestions for each of the above-mentioned areas which can then be incorporated into the programme concept. The overall guiding questions are:

  • What components, if any, are missing from the programme concept to make the cause-effect relationships more coherent and to sustainably achieve the planned objectives? What planned components are not suitable or may have negative effect, and for what reasons?
  • What findings and project-relevant data from the study are suitable for inclusion in the programme logic and what would be a suitable impact matrix look like? What activities are recommended and should be implemented and what would be the associated budget?
  • What are the recommendations for possible impact monitoring and data collection indicators?
  • Can the assumptions of cause-effect relationships be supported?
  • What risks and assumptions must be considered in the project implementation?
  • What would be adequate terms of reference (including expertise and main tasks) for an international advisor (EhfG)?

 

III.         Methodology

The feasibility study process will include two major steps:

  • Literature review
    • Documents to be provided by the client: evaluation reports for TSURO and PORET projects (2019-2023) and previous project documents if needed)
    • Relevant policies and programmes on national and district level (including but not limited to Chimanimani Climate Change and Watershed Management Strategy & Policy, Chimanimani Biosphere Management Plan, National Agricultural Policy, National Climate Change Strategy, National Agro-biodiversity Strategy)
    • Relevant studies on the subject of agro-ecology, HLLM, value chain, advocacy (such as Cyclone Idai Research)
  • Field Assessment, including quantitative and qualitative data to provide:
    • Stakeholder Analysis on communal, district, provincial and national level (including analysis of possible implementing organisations) This includes but is not limited to e.g. organisational profile, technical as well as financial/administrative capacities, successfully implemented approaches and programmes, current und future funding partners and programmes, synergy potential with current partners, risk analysis….)
    • Identification and needs analysis of main target groups
    • Market assessment for relevant products on district and provincial level; focusing on the identification of major promising value chains, existing markets on different levels and barriers for farmers to access larger markets and potentials for agro-ecological products
    • Base line data for relevant outcome indicators (such as income level, biodiversity indicators, etc)

 

IV.          Proposed timeframe and deliverables

Deliverables Date Comments
Submission of financial and technical proposals 21.08.2023, 23:59 CEST Please send your proposal to following email address:

ramones@wfd.de, citing as subject “ZWE – feasibility study”

For consideration, your proposal must include:

–      CV of participating researchers

–      Proof of previous experience for similar consultancies (work samples etc.)

–  Technical proposal with description of the consultant’s understanding of the context and his/her approach in terms of methodology for both, literature review and field assessment

–      Financial proposal and proposed timeline

Contraction of consultant 30.08.2023
Inception report with detailed methodology and tools 04.09.2023 The inception report should include following elements:

–  Description of the consultant’s understanding of the context and main problem analysis

–  Methodology for literature review (detailed list of relevant policies, studies, documents to be included)

–  Methodology for field assessment (quantitative and qualitative tools)

–  Updated timeline

Preliminary report and presentation of findings 04.10.2023 In a presentation to stakeholders such as WFD and identified organisations, the consultant will present:

–  Context on micro- meso- and macro level

–  Stakeholder Mapping

–  Main findings on each OECD criteria

–  Main recommendations

Submission of final report (including relevant data bases for future use) 13.10.2023 The structure of the final report must contain:

–  Context and problem analysis

–  Objectives of the study

–  Methodology

–  Results

·        Stakeholder Mapping

·        Market assessment and opportunities

·        Baseline data for possible impact indicators

·        OECD criteria

–  Recommendations (impact matrix, activities and possible budget)

 

V.             Consultant profile

Applicants may be individual consultants, a group of individual consultants or consulting companies with relevant expertise. Applicants must have at a minimum the following qualifications:

 

  • Proven experience in conducting both evaluations and feasibility studies to similar environments.
  • Proven experience or training in projects and programmes in the field of livelihood, Climate Adaptation and Resilience, Agroecology, community development.
  • Proven experience in developing impact matrix (including indicators) and proposal. Knowledge of BMZ requirements, formats and impact matrix is a valuable asset.
  • University degree in social science, rural development, agroecology or environmental agriculture.
  • Expertise in relevant monitoring indicators on biodiversity (ground cover & species) and water tables
  • Experience in using mixed methods and participatory approaches as well as youth, child and gender sensitive approaches.
  • Fluency in English (written and spoken)
  • No conflict of interest with WFD or partner organisations (PORET, TSURO, PELUM)

 

VI.     Annex: Project concept

Bringing back biodiversity and water tables – scaling up agro-ecological approaches to ensure food and nutrition security and preserve the environment.

In Zimbabwe, the agricultural sector is dominated by 1.5 million small farmers. They produce about 70% of Zimbabwe’s staple foods and practice rain-fed agriculture on an average land area of 2 hectares. The majority of small farmers reside in regions characterized by high temperatures, low annual rainfall, and soil degradation: Climate change, soil degradation, loss of biodiversity, and outbreaks of pests and diseases mean that small farmers are increasingly impoverished by declining harvests and even less able to offset the impacts of climate change. This is also the case for the programme region, Chimanimani. To a large extent, industrial agriculture, the massive use of synthetic fertilizers, hybrid seeds, and pesticides and herbicides have contributed to these deteriorating circumstances. Declining soil quality must be countered with increased use of artificial fertilizers, leading to further soil degradation that reduces yields achieved over time and increases risks for farmers as production costs rise. Agro-ecological approaches have been identified as a sustainable solution to enhance resilience, improve livelihoods of farmers and protect the environment from further harm.

The above mentioned problems are thus two-folds: on an environmental scale as well as on a population’s income and livelihood scale. The programme proposes activities on household, community and national level to contribute to a sustainable development in Chimanimani which are in line with SDG 1, 2, 12, 13, 15.

Agro-ecological approaches on household and landscape level

The programme proposes a landscape and model village concept. Agro-ecological practices, such as holistic land and livestock management (HLLM) and permaculture will be intensified and scaled up in areas with low biodiversity and receding water tables. Trainings

A model village approach (for example such as eco-village) will implement permaculture designs and water harvesting systems on household level and surrounding areas (such as watershed areas). These activities will have an impact on both, household income on individual homestead area and the general water table recharge.

HLLM activities will focus on high adherence of cattle owners in well specified areas with low biodiversity. Investments on water sources, fencing and veterinary services will create the necessary cattle rearing infrastructure. Communities will be encouraged to combine agricultural activities and cattle farming through for example crop field impaction.

 

Continuous training courses on relevant agro-ecological approaches, especially permaculture and HLLM, but also related methods such as seed management, production of bio-fertilizer, etc) will enhance skills and resilience capacities of the target group.

Regular technical support from experts beyond the implementing partners (such as ACHM) will ensure technical advice on challenges and increase capacities of implementing partners.

 

Beyond the increase of individual skills, the above mentioned activities will also enhance communities’ responsibility and ownership of commonly owned land and resources as they will jointly plan the implementation of eco-village, water-harvesting systems, grazing plans etc.

 

Market Access

Depending on the results of the market analysis, territorial markets and linkages to provincial markets for identified products with promising value chains will the established or improved.

 

Joint learning and building of synergies

Through the consolidated programme approach, implementing partners will enhance coordination, joint learning and building of synergies. Exchange visits between organisations, communities and individual farmers will increase exchange, learning and social cohesion in the project region.

 

Creation of evidence and policy influence

Shared learning documentation of approaches and evidence creation through Participatory Action research will increase visibility of the project at national and continental level, mainly through the PELUM Zimbabwe Network. The created evidences will also be used to influence identified policies on district and national level towards a sustainable agricultural system.

[1] Detailed information on the OECD criteria can be found at https://www.oecd.org/dac/evaluation/daccriteriaforevaluatingdevelopmentassistance.htm

27.07.2023

Gepostet in: Aktuelles, Stellenangebote

Aktuelles

Am 8. März ist Internationaler Frauentag. Zu diesem Anlass stellen wir in diesem Jahr die Arbeit einer Frauenorganisation in Bolivien vor. In dem stark patriarchalisch geprägten Land werden Frauen systematisch benachteiligt. Das Centro Juana Azurduy (CJA) mit Sitz in Sucre, ZFD-Partnerorganisation des Weltfriedensdienstes, unterstützt Frauen darin, patriarchale Strukturen zu erkennen und kritisch zu hinterfragen. Ziel ist es, Veränderungen voranzutreiben, geschlechtsbezogene Ungleichheiten zu reduzieren und Frauen in der Wahrnehmung ihrer Rechte zu stärken.

Durchführung einer Fokusgruppe im Rahmen des Forschungsprozesses in Villa Serrano. (Foto: Milenka Noelia Encinas Salinas, Genehmigung zur honorafreien Verwendung liegt vor)

Forschungsprozess stößt Veränderung an

Erst wenn Menschen die eigene Realität erkennen und sich kritisch mit ihr auseinandersetzen, können sie Veränderungen bewirken. Hier setzt CJA an. Mittels partizipativer Aktionsforschung, einer Methode der Konfliktbearbeitung, bekommen junge Frauen die Möglichkeit, als Forschende selbst konfliktbehaftete Zustände zu untersuchen, Veränderungsvorschläge auszuarbeiten und diese zu verbreiten. Die Frauen sind Mitglieder sozialer Organisationen aus fünf ländlichen und städtischen Gebieten des Regierungsbezirks Chuquisaca im Hochland Boliviens.

Die Teilnehmerinnen setzten sich zunächst mit Dominanzstrukturen wie Machismo oder Gewalt gegen Frauen auseinander und reflektierten deren Auswirkungen auf das eigene Leben und die Gesellschaft. Auf dieser Grundlage identifizierten sie ihr Forschungsthema: die fehlende Mitverantwortung bei der Wahrnehmung von Betreuungsaufgaben. Das Thema ist bislang in Bolivien wenig untersucht und von hoher Relevanz für die Frauen. Denn die große – oftmals alleinige – Verantwortung für die Betreuung von Kindern und pflegebedürftigen Angehörigen hindern sie häufig an einem selbstbestimmten, unabhängigen Leben.

Teilnehmerinnen des Forschungsprozess bei der Durchführung einer Fokusgruppe. (Foto: Svenja Jandrasits/WFD)

María Reina Zárate aus Tarabuco, eine Teilnehmerin am Forschungsprozess des Centro Juana Azurduy. (Foto: Svenja Jandrasits/WFD)

Die Ergebnisse der Forschung, die auf qualitativen und partizipativen Techniken basierte, zeigen deutlich, dass Veränderung dringend notwendig ist. Die Teilnehmerinnen fordern, dass Betreuung zur Aufgabe aller werden muss: der Angehörigen, insbesondere der männlichen, durch die Übernahme von Sorgearbeit, des Staates durch geeignete Versorgungseinrichtungen und öffentlicher Maßnahmen zur Verbesserung der Ausbildungs- und Arbeitsmöglichkeiten für Frauen, sozialer Organisationen, indem sie sich mit dem Thema beschäftigen, sowie privater Unternehmen und Institutionen, indem sie die wirtschaftliche Unabhängigkeit von Frauen fördern.

Die Forschungsergebnisse sind in einer Publikation festgehalten und werden im Rahmen von Dialogveranstaltungen mit politischen Autoritäten und Vertreter*innen sozialer Organisationen sowie Medien verbreitet. Der Prozess hat bereits Veränderungen bei den Teilnehmerinnen selbst und ihrem Umfeld in Gang gesetzt. „Früher fühlte ich mich minderwertig, weil ich eine Frau war. Von mir wurde erwartet, dass ich zu Hause bleibe. Jetzt hinterfrage ich vieles und ich schätze mich viel mehr“, erklärt Celia Vargas Llaveta von der Organisation Nación Originaria Yampara aus Tarabuco. Ziel ist es, die Veränderung nun auch auf die gesellschaftliche Ebene auszuweiten.

Überwindung von Frauenfeindlichkeit durch Radio-Dialoge

Das hauseigene Radio der ZFD-Partnerorganisation CJA, Radio Encuentro (deutsch: Radio Begegnung), behandelt in seinem wöchentlichen Programm Diálogos Urgentes (deutsch: Dringende Dialoge) aktuelle, kontrovers diskutierte Themen. Die Gesprächspartner*innen kommen etwa aus der Zivilgesellschaft oder Politik, zum Teil befinden sie sich selbst in einer Konfliktsituation. Ziel des Radioprogramms ist es, den Dialog zu fördern. Durch Friedensjournalismus verbreitet es Ideen für einen friedlichen Umgang mit den kontroversen Angelegenheiten. Dabei bringt es stets eine Genderperspektive mit ein, um Geschlechtergerechtigkeit zu verwirklichen. Zu den Themen, die bislang im Rahmen der Dialoge behandelt wurden, gehören beispielsweise die „Bedeutung von Überwachungskameras zur Verhinderung von geschlechtsbezogener Gewalt“, die „Verhinderung von Kinder- und Jugendschwangerschaften“ oder die Frage, „inwieweit Schönheitswettbewerbe Gewalt erzeugen“.

„Radio Encuentro wurde gegründet, um ein verantwortungsvolles Medium zu sein. Ein Medium, das Demokratie, Respekt, Gleichheit und Nicht-Diskriminierung fördert und gegen patriarchale Strukturen, gegen Machismo und gegen Gewalt vorgeht“, erläutert CJA-Direktorin Martha Noya. „Hörer*innenbefragungen bestätigen, dass das Radio die Rechte der Frauen und der Menschen verteidigt und dass es ein friedensstiftendes Radio ist. Diese Rückmeldung gibt uns das Gefühl, auf dem richtigen Weg zu sein.“

 

 

08.03.2023

Gepostet in: Aktuelles, Bolivien: Prävention und Konflikttransformation